tisdag 24 augusti 2010

Fixardag med nyttiga chokladbollar.

Idag har vi äntligen oljat in våra två bord och vår bänkskiva i köket. Planen var att göra det före semestern, bättre sent än aldrig. Mellan oljningarna har jag smaskat på våra nyttiga chokladbollar, eller kanske mer nötbollar. Inte en endaste flinga socker men faktiskt goda ändå. Perfekta att ha till kaffet eller att ta ett par stycken efter träningen. Här kommer receptet:


1 / 2 kopp vardera: 

• Mandlar 
• Valnötter 
• Pecannötter
• Hasselnötter
• Pumpafrön 
• 3-6 dadlar (ta ut kärnan)
• 2-4 matskedar virgin kokosolja
För smaken:
 
• Osötad kakaopulver
• Nymalet kaffe 
• Riven kokos (tog ½ kopp)
 
Kör nötter och pumpafröna i en matberedare tills de mals ihop till ett fint mjöl. Häll nötmjölet i en bunke. Kör nu dadlarna och den rivna kokosen i matberedare tills det blir en slät massa. Blanda dessa ingredienser tillsammans med kaffe och kakao efter smak. Slutligen, tillsätt kokosolja och blanda ihop allt för hand. Rulla degen till små bollar och strö riven kokos över dem.
 
Jag gjorde lite superstarkt kaffe istället för nymalet och kokosoljan köpte jag på hälsokosten i Pub-huset. Dyr, men lär räcka länge. Ska vara god att steka i och att ha i salladen också med det har vi inte provat än. Hade inga valnötter hemma så jag dubblade pecannötterna, man kan nog ta lite vad som. Förvara dem i kylen. 


Snart ska jag klä upp mig lite för middag och lite vin ute, längtar!


1 kommentar: