måndag 6 september 2010

Kusiner och morotskaka

Idag har jag spenderat hela dagen med min mamma. Hon gick iväg och lämnade Adam på dagis och kom sedan hem med färskt bröd, sådan lyx borde man ha varje dag. En sväng på stan, lunch och ingen shopping för min del..... Efter det åkte mormor för att hämta Elis på dagis och jag för att hämta Adam. Sedan dess har det varit full fart. Tre kusiner som leker, mat som ska lagas, syskon som droppar in. Ja, ni förstår. Gjorde även min morotskaka som vi smaskade på till kaffet, den är så god så ni ska få receptet.


Joel morgonmyser framför reprisen på sändningen från Tjejmilen.

Har precis tuggar i sig en kant bröd.
Joel, mormor, Elis och Adam.

Mormor leker med alla sina barnbarn.  

Nappkillarana.
MOROTSKAKA
2 ägg
2 dl socker - vispas poröst
Rör ner
1 dl olja (mat, raps)
3 dl rivna morötter (fina sidan)
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1½ tsk kanel

Ugnen på 175 grader, grädda i smord och bröad form i ca 20 minuter i mitten av ugnen.

Glasyren. Jag brukar göra lite mer så antingen.
25 eller 33 g smör
60 eller 80 g philadelphiaost
2 eller 3 dl florsocker - rör ihop och bred på den svalnade kakan. Ta fram smör och ost i tid så blir det lättare att röra ihop.

Njut, jag har kvar en bit i kylen och jag vet redan nu att jag kommer att äta upp den imorgon.

2 kommentarer:

  1. Jag ska också testa, sjukt god. Kanske thanks to Kitchen aid...?

    SvaraRadera
  2. Hahaha, kanske det.... iaf betydligt enklare med kitchen aid :-)
    Har faktiskt aldrig misslyckats med den, grymt recept!

    SvaraRadera