tisdag 25 januari 2011

Adam

"Jag hoppade och då ramlade jag och krockade med mattan"

Adams beskrivning på varför han hade ett sår på näsan när jag hämtade honom på dagis förra veckan. Jag trodde först att han målat sig som Banarne.

Som vanligt handlar det mesta om bilar för Adam, han leker och leker och leker med sina bilar. Den stora lyckan är när någon, t.ex. morbror Anton, kommer förbi och kör med bilarna på bilmattan.
"Du kör den bilen", nu är det rött, nu kör vi fort, grööönt, vi måste handla, nu ska jag hälsa på morfar osv.
När Adam sätter sig på sin bobby car gestikulerar han, låser upp, öppnar dörren, stänger, sätter på sig bältet, startar, låter som en motor och kör iväg. Så kul att titta och lyssna på.

Fortfarande otroligt gullig med Joel, bryr sig om, busar och frågar faktiskt då och då om Joel vill vara med och leka. Sedan blir det inte så mycket lek men det är ju en annan sak. Ibland blir han trött på Joel och tycker att jag ska lägga honom.

Ställer frågan "varför då" ungefär 50 gånger för många gånger per dag. Har utvecklats ännu mer i talet. Häpnas ibland över ord han använder och undrar "när lärde han sig det ordet"? Säger många roliga saker som vi skrattar åt, ibland mindre sympatiska. Adam gick in med skorna en dag och när vi sa åt honom att han inte fick det sa han "mamma kan dammsuga". En dag åt vi lite nötter och russin ur min lilla burk (pappa har en likadan fast stor) och han älskar russinen som blir sådär lite lagom salta. Russinen tog slut och då sa Adam; "pappa har russin i sin burk, men pappa är med nötterna på jobbet".

Sömnmässigt är det inte speciellt bra, verkar ligga i gränslandet mellan att sova på dagen och inte. Svårt det där! Om han sover en timme på e.m. (vilket han alltid gör på dagis) har vi väldigt svårt att få i säng honom på kvällen, klockan kan lätt bli 22.00 och han vill absolut inte somna själv. Våra helt otroligt enkla läggningar med Adam är som bortblåsta. Han vaknar minst en gång varje natt och om någon av oss inte sover med honom på madrassen är det stor risk att han kommer över till oss och i och med det väcker Joel.

Gå på toaletten är inte alls aktuellt, han gillar sin blöja. Frågade en kväll om någon på dagis slutat med blöja och då sa han en killes namn. När jag frågade om inte ett par tjejer slutat (vet att de gjort det) fick jag svaret. "De har inte blöja, de har snippa". Hahaha, det var som att tjejer aldrig har haft blöja.

Tiden går så snabbt och vår stora kille, det påpekar han väldigt ofta, "jag är stor", börjar verkligen bli stor. Frys gärna tiden ett tag för just nu är han alldeles underbar. Fast det har han ju i och för sig alltid varit tycker vi ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar