söndag 10 april 2011

Adam snart 3 år

I helgen har vi haft ett litet genombrott vad gäller Adams mat hemma. På dagis äter han allt men hemma är det väldigt lite variation på hans kost. Det är framför allt kött av olika slag han inte vill ha, köttbullar och köttfärssås har hittills varit det enda. I helgen har han ätit både korv och kyckling. Han har inte ätit med glädje men det är en start. Korven gick ner efter en liten muta om att få lördagsgodis efteråt men kycklingen åt han utan muta. Hoppas verkligen att det släpper på den fronten. Förresten, får man muta sådär?

Idag gick jag igenom lite sommarkläder och Adam fick syn på sina foppatofflor. Han tog på sig tofflorna och sedan påbörjades en rollek. "Jag är fröken och nu har vi samling, du ska sitta där och Joel ska vara Agnes (yngsta barnet på Adams dagis). Nu ska vi sjunga".
Tydligen har fröknarna foppatofflor........
Det är för härligt med alla rollekar, jag får ofta vara Wilma när Adam är Byggare Bob. När Joel är med är han Menta. Långa stunder ligger han och pratar för sig själv om olika saker. Kul att lyssna på.

Språkmässigt känns det som om Adam gör språng precis hela tiden, han härmar och sjunger med och pratar och pratar som bara den. Varför-frågorna har klingat av lite och han har kommit in i "jag kan själv", det märks speciellt när han ska klä av och på sig. Gärna för mig, iaf om vi inte har bråttom.

Ikväll satt Adam och målade med pennor, jag upptäcker då att han har ett perfekt penngrepp (gör mig väldigt glad). Antog att han fått lära sig det på dagis, men icke.
-Vem har lärt dig att hålla pennan sådär fint?
- Ehhhh.
- Är det fröknarna på dagis?
- Nä, det är moppa (morfar).
- Jaha, när då? När du var på hans jobb?
- Näää, inte då. Det var någon annan gång.

Så pappa, när var det? Vilken inverkan du har :-)

Att bli fri från blöjan går trögt för Adam. På dagis vill han ha kalsonger och gå på toaletten men inte hemma. Hemma är det fortfarande blöja till 100%. Löser sig kanske till sommaren.

På tisdag ska Adam på 3-årskontroll. Mäta, väga och språkkontroll står på schemat. Ska bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar